Tragedi yang melanda kematian Sala

Emiliano Sala Pemergian penyerang Argentina itu membayangi kehidupan kerabatnya, dan juga menimbulkan banyak masalah perpindahan untuk pihak yang terlibat.

The Guardian pernah mengesahkan bahawa kematian Emiliano Sala mendedahkan sisi gelap bola sepak, di mana para pemain menjadi mangsa bangau atau tekanan kewangan.

Emiliano Sala
Emiliano Sala

Kematian Sala membuat pendapat umum dan peminat berkabung

Kemalangan dijangka

“Kami mempunyai kontrak rekod,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Cardiff, Ken Choo kepada bawahannya. Pada 19 Januari 2019, Cardiff mengumumkan kejayaan pengambilan penyerang Emiliano Sala dari kelab Nantes dengan harga lebih dari $ 19 juta. Itu adalah kesepakatan pemain bernilai tinggi yang dibuat kelab Wales dalam sejarah.

Sala menyelesaikan pemeriksaan perubatan dan mengambil gambar dengan baju kelab baru, kemudian terbang kembali ke Perancis untuk mengucapkan selamat tinggal kepada kelab lama. Dua hari kemudian, Sala dalam penerbangan dari Nantes ke Wales tepat pada waktunya untuk sesi latihan pertamanya bersama Cardiff. Dalam perjalanan, pesawat yang membawa penyerang Argentina itu jatuh ke laut.

The Guardian menceritakan Sala pada awalnya ragu-ragu untuk menaiki penerbangan yang menakutkan itu. Sebelum kemalangan itu, dia mengirim pesanan kepada rakannya untuk memberitahu keadaannya. Penyerang itu berasa panik. “Hai kawan-kawan , saya di pesawat akan pergi ke Cardiff, dan saya rasa ia akan jatuh,” Sala menghantar SMS dalam perbualan kumpulan dengan rakan-rakan.

Matahari hampir terbenam di Nantes pada jam 17h50. 40 minit kemudian, Sala dan juruterbang David Ibbotson berangkat ke Wales. Jadual penerbangan dijangka berakhir pada jam 19h15. Menjelang 20:12, pesawat yang membawa Sala dan menara kawalan lalu lintas udara terputus hubungan. 3 minit kemudian, pesawat jatuh ke laut.

Setelah usaha mencari, polis akhirnya menemui mayat penyerang Emiliano Sala setelah lebih dari 2 minggu hilang. Pesawat “The Pipper Malibu” yang membawa Sala dan juruterbang Ibbotson ditemui di perairan Alderney.

Juruterbang Britain, David Henderson telah ditahan atas tuduhan membunuh. David Henderson adalah orang yang mendaftar untuk menerbangkan pesawat yang membawa penyerang Sala .

Namun, lelaki ini kemudian meninggalkan Encik Dave Ibbotson, juruterbang yang meninggal, untuk menerbangkan pesawat bagi pihaknya. David Ibbotson tidak dibenarkan terbang pada waktu malam kerana buta warna. Pesawat Piper Malibu juga tidak memenuhi piawaian keselamatan untuk penggunaan komersial.

Banner Promotion From TT128

Lebih dari setahun kemudian, liku-liku kemalangan tragis itu terus berlaku. Laporan dari Siasatan Keselamatan Penerbangan Britain (AAIB) mengatakan juruterbang David Ibbotson kehilangan kawalan pesawat ketika membawa pesawat yang membawa Sala . Pada masa kemalangan, pesawat bergerak dengan kelajuan tinggi untuk mengelakkan cuaca buruk.

Ibbotson tidak mempunyai lesen penerbangan komersial dan belum menyelesaikan latihan penerbangan malam. Selain itu, juruterbang berusia 59 tahun itu dikatakan mempunyai lesen memandu tetapi tidak berkelayakan untuk mengendalikan pesawat yang digunakan untuk pengangkutan penumpang.

Emiliano Sala
Emiliano Sala

Pesawat Piper Malibu digunakan oleh juruterbang David Ibbotson untuk membawa Sala.

Bahagian gelap industri bola sepak

Berita mengenai kemalangan Sala melanda Cardiff seperti tsunami. Kelab ini, yang kini bermain di Liga Perdana, mengadakan debut epik untuk menandatangani rekod mereka. Penerbangan Sala tidak tiba. Jurulatih Cardiff Warnock memanggil McKay, yang mengendalikan perjanjian itu.

Dalam dunia kelam kabut, McKay adalah wajah berdarah. Sejak 90-an abad yang lalu, pengusaha ini telah terjun ke pertukaran pemain di Liga Perdana untuk mendapatkan komisen. Kemuflisan pada tahun 2015 menghalangnya daripada dianggap sebagai wakil pemain rasmi oleh FIFA.

McKay menjadi perunding yang tidak tersenarai untuk perjanjian tersebut. Dia menerima komisen 10% untuk wang yang dibelanjakan Cardiff untuk Sala , sekitar $ 1.9 juta. Anaknya, Mark Kay, adalah wakil dari pihak yang mempengerusikan perpindahan Sala .

Dalam e-mel McKay yang dihantar terus ke Sala yang didedahkan oleh L’Equipe, bangau berusia 60 tahun itu menunjukkan tanda-tanda obses dengan penyerang Argentina itu untuk berada di Cardiff tepat pada waktunya. “Kami telah mengatur pesawat untuk anda. Kelab akan menjemput anda dengan pesawat peribadi, malam ini atau malam esok, ”tulis McKay.

McKay malah menasihati Sala untuk memecat ejen sekarang. Sekiranya pemain melakukan itu, ibunya dapat menerima lebih dari $ 1 juta dalam pertukaran.

Keselamatan pesawat yang membawa Sala mungkin merupakan keutamaan terakhir McKay dalam pemindahan ini. Dave Henderson, yang pada awalnya disewa oleh McKay untuk membawa Sala kembali ke Ibbotson. Tugas utama Ibbotson bukanlah menjadi juruterbang. Lelaki yang memandu Sala ke Cardiff menghabiskan sebahagian besar hidupnya memperbaiki paip gas.

” Sala tidak pernah memutuskan untuk memilih untuk berangkat ke Cardiff dalam penerbangan malang itu, tetapi dia tertekan,” kata Maximiliano Duarte, teman Sala , kepada América Noticias. Segala-galanya mungkin berbeza sekiranya Sala terbang dengan penerbangan sipil biasa yang lain.

Emiliano Sala
Emiliano Sala

Romina, saudara perempuan Sala , terluka dengan kematian abangnya.

Akibatnya

Tidak lama setelah berita kematian Sala muncul di media, pasukan kepemimpinan Cardiff mengadakan mesyuarat tergempar. Kelab ini tidak hanya kehilangan peluang untuk menambahkan penyerang penting dalam penyingkiran Liga Perdana, mereka juga menghadapi masalah kewangan.

Pada hari yang sama, polis menemui mayat Sala , Cardiff menerima permintaan untuk memindahkan wang dari Nantes. Kelab Welsh menolak. Mereka meminta penjelasan mengenai semua kerugian dalam pemindahan, termasuk nasib yang disebutkan di atas.

Pasukan peguam Cardiff nampaknya percaya bahawa kelab mungkin atau mungkin tidak membayar sebahagian daripada perpindahan untuk pemain yang mereka tidak mempunyai peluang untuk digunakan.

Nantes membantah bahawa. Kelab Perancis mengesahkan kontrak antara kedua belah pihak ditandatangani sebelum dia melakukan penerbangan yang menentukan. Dia adalah pemain Cardiff sebelum kemalangan itu.

Pertikaian undang-undang berlaku di antara kedua-dua kelab. Peguam Cardiff menyebut Nantes sebagai “terobsesi dengan wang” dan “bau menjijikkan”. Sementara itu, kelab Perancis percaya bahawa mereka mesti menerima jumlah keseluruhan pemindahan, tanpa kehilangan sesen pun. Dalam sejarahnya, Nantes tidak menjual wang sebanyak Sala .

Pada akhir tahun 2019, FIFA mengeluarkan keputusan yang meminta Cardiff membayar lebih daripada $ 6 juta dalam pembayaran pertama dalam pemindahan ke Nantes. Kelab Wales boleh dilarang selama tiga tempoh perpindahan jika tidak dilakukan.

Cardiff mengumumkan akan menuntut ke Mahkamah Timbang Tara Sukan (CAS). Mereka percaya bahawa McKay mesti mengambil tanggungjawab kewangan untuk perjanjian ini, sebagai pemilik ketiga pemain. Nantes menolak hujah tersebut. Kelab Perancis menegaskan bahawa McKay dan anaknya hanyalah perantara dalam perjanjian antara kedua-dua kelab itu. Nantes tidak ada kaitan dengan penerbangan Sala .

Tiga bulan selepas kematian Sala , ayahnya Horacio meninggal dunia setelah serangan jantung pada usia 58 tahun. Rakan keluarga memberitahu Encik Horacio untuk tidak pernah pulih setelah kematian anaknya.

Daniel Machover, seorang peguam yang diupah oleh keluarga Sala setelah kemalangan itu, menceritakan bahawa rasa sakit kehilangan mungkin tidak akan hilang dengan saudara-mara penyerang Tango. Dialah pencari nafkah, kebanggaan mereka. Sebelum hari dia direkrut oleh Cardiff, Sala menolak tawaran besar dari China untuk “selalu ingin bermain di Liga Perdana”.

Impian besar Sala sebagai pemain bola sepak tidak menjadi kenyataan. Tragedi beliau adalah salah satu titik gelap industri bola sepak yang penuh dengan wang. https://thenewssports.net/