2 pasukan pertama ke suku akhir Liga Juara-Juara diumumkan

Siri pusingan kalah mati Liga Juara – Juara secara beransur-ansur berakhir, nama pertama yang memenangi tiket ke suku akhir Liga Juara – Juara adalah kejutan besar kejohanan.

Kejutan pertama

Menjadi pasukan tandang di medan perang Jerman setelah tewas 0-1 pada perlawanan pertama Liga Juara-Juara , Tottenham mempunyai permulaan yang agak baik di padang Leipzig. Tetapi ketika penyerang tidak dapat menemui gol, pertahanan mereka jatuh sebelum serangan tajam pasukan tuan rumah. Marcel Sabitzer bersinar dengan pendakap untuk memberi kelebihan kepada Leipzig.

Berharga lebih tinggi daripada lawan, tetapi Tottenham Hotspur dari Jose Mourinho gagal sepenuhnya menentang RB Leipzig yang bermain penuh kegembiraan dan kebakaran. Dengan jumlah skor setelah 2 perlawanan 4-0, wakil Jerman tersandung ke suku akhir Liga Juara – Juara tanpa kebosanan lawan.

Pemimpin Marcel Sabitzer menjaringkan gol untuk membantu Leipzig menenggelamkan Tottenham Mourinho di Liga Juara-Juara
Pemimpin Marcel Sabitzer menjaringkan gol untuk membantu Leipzig menenggelamkan Tottenham Mourinho di Liga Juara – Juara

Memasuki babak kedua, pasukan Mourinho bermain sedikit lebih baik, tetapi itu tidak menimbulkan tekanan terlalu banyak pada gawang Leipzig. Adakah hanya bola berhenti di peringkat peluang.

Malah naib juara harus menerima satu lagi gol pada minit ke-87, dengan gol pemain yang baru saja menggantikan Forsberg.

Kalah 0-3 dan berhenti dengan skor keseluruhan 0-4, “The Rooster” terus tenggelam jauh ke dalam krisis di bawah Jose Mourinho. Oleh itu, ketua strategi Portugis semakin goyah.

Spurs telah hilang kelayakan.
Spurs telah hilang kelayakan.

Kejutan lain 

Kejutan lain datang dari perlawanan antara Valencia dan Atalanta.

Dalam perlawanan pada masa yang sama, setelah aksi pertama kehancuran di Itali, Atalanta terus menunjukkan gaya menjaringkan gol yang mengagumkan di negara gaur ketika dia memiliki dua gol pada babak pertama di padang Valencia.

Setelah menang 4-1 pada perlawanan pertama, pasukan Itali terus menyemai lawan di gua kelelawar setelah hujan gol.

Josip Ilicic menjaringkan semua 4 gol untuk Atalanta pada perlawanan kedua
Josip Ilicic menjaringkan semua 4 gol untuk Atalanta pada perlawanan kedua

Dua gol dari pelawat mendapat penalti berkat Josip Ilicic. Saling terjalin antara gol Valencia oleh Kevin Gameiro.

Selepas rehat, kedua-dua pasukan terus bermain ofensif, mencipta kedudukan menarik untuk tat. Hujan gol terus muncul di leg kedua di “Bat Cave”.

Selepas Ferran Torres meletakkan Valencia di depan 3-2 pada minit ke-67 Josip Ilicic terus bersinar dengan gol pada minit ke-71.

Tidak berhenti di situ, Josip Ilicic terus melanda Valencia dan melengkapkan poker sendiri pada minit ke-82.

Dengan skor keseluruhan selepas 2 perlawanan 8-4, Atalanta pasti akan menjadi lawan yang hebat ketika memiliki permainan menyerang yang sengit. Terutama, pemain tengah Josip Ilicic menjaringkan gol poker menentang Valencia pada perlawanan kedua.

Oleh itu, Atalanta dan Leipzig adalah kelab pertama yang layak ke suku akhir Liga Juara – Juara musim ini. Pagi esok (12 Mac), dua nama seterusnya akan ditentukan setelah dua perlawanan antara Liverpool vs Atletico Madrid dan PSG vs Dortmund selesai.

Atalanta pantas mara ke suku akhir Liga Juara-Juara.
Atalanta layak untuk mara ke peringkat akhir Liga Juara-Juara .

Ini juga merupakan kali pertama RB Leipzig dan Atalanta mara ke suku akhir Liga Juara – Juara . Pencapaian ini adalah penghargaan atas usaha kedua pasukan yang diremehkan tetapi menunjukkan semangat juang dan keberanian yang hebat.

Baki 6 pasang pusingan 1/8 Piala C1 Liga Juara – Juara masih mengandungi banyak kejutan. Namun, satu perkara yang pasti ialah hanya separuh daripada 12 pasukan yang akan mempunyai tiket ke pusingan seterusnya. Apa pun hasilnya, semua itu adalah nama yang layak ke peringkat suku akhir Liga Juara – Juara .